zoeken

Een token is een digitale of elektronische handtekening. Het is niet hetzelfde als een elektronische identiteitskaart (eID), maar u kunt het gebruiken in plaats van uw eID om toegang te krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.

Concreet is het token een papieren kaartje met de afmetingen van een bankkaart.
Op het kaartje staan 24 persoonlijke codes van 6 letters gedrukt.
Daarnaast vindt u enkel nog uw naam (geen rijksregisternummer) en de datum van aanvraag (geen geldigheidsdatum).

Procedure: 
U kunt een token online aanvragen op de portaalsite van de federale overheid. Om uw token aan te vragen, moet u zich eerst identificeren met behulp van uw elektronische identiteitskaart (eID):

Om aan te melden met uw eID hebt u de bijhorende pincode en een kaartlezer nodig.
Als u zich voor de eerste keer aanmeldt, moet u de gebruikersovereenkomst lezen en aanvaarden (eenmalig).
Na een succesvolle aanmelding en registratie kunt u een token aanvragen.
Als u al een token hebt en een nieuw token aanvraagt, wordt uw huidige token ongeldig ('Oud burgertoken deactiveren en nieuwe aanvragen‘).

De eerste werkdag na de aanvraag wordt het token gedrukt en opgestuurd per post naar uw officiële adres (het kan niet worden verstuurd naar een ander adres). Binnen 2 à 3 dagen ontvangt u het token.

Hoe kan ik een token aanvragen als ik geen eID heb?
Zonder die elektronische identiteitskaart kunt u geen online aanvraag indienen. De federale overheid heeft een bijzondere procedure ontwikkeld, waarbij de registratie manueel gebeurt aan een loket. Zo kan de overheid uw identiteit controleren:

Fedict heeft een registratieloket in Brussel. Voor een afspraak kunt u contact opnemen met de Service Desk van Fedict.
Verschillende gemeenten hebben ook een registratieloket. Zij bieden de mogelijkheid hun eigen inwoners te registreren voor het token.
Na controle van uw identiteit ontvangt u uw gebruikersnaam en paswoord. Het token wordt automatisch per post opgestuurd naar uw officiële adres, net als bij de online procedure.

Bedrag: 
Het token wordt u gratis bezorgd.

Uitzonderingen: 
Een token wordt automatisch verstuurd naar het adres dat in het Rijksregister is vermeld. Als u geen officieel adres in België hebt, kan de federale overheid u geen token opsturen.

Als u als Belg naar het buitenland verhuist, wordt uw Belgische adres uit het Rijksregister geschrapt. In dat geval kunt u zich enkel nog registreren en aanmelden voor online applicaties met uw elektronische identiteitskaart (eID) die u kreeg in uw vroegere Belgische woonplaats of die u hebt afgehaald op de ambassade.
Niet-Belgen die vanuit het buitenland toegang moeten krijgen tot Belgische applicaties, kunnen een vreemdelingentoken aanvragen.
Voor meer informatie neemt u best contact op met Fedict.

 Bevolking

Linda Boesmans
Charony Pulinckx
 
Dorpsplein 35 
3470 Kortenaken
 
Tel  011 58 62 61
Fax 011 58 20 93
 
 Openingsuren
 
Ma - vrij: van 9 tot 12 uur
Ma: van 18 tot 20 uur
Woe: van 13 tot 16.30 uur