Gemeente Kortenaken heeft een actief BTW-nummer enkel voor intracommunautaire handelingen. Dit wil zeggen dat wanneer u een niet-Belgisch, Europees BTW-nummer heeft, u steeds exclusief BTW aan gemeente Kortenaken moet factureren, met vermelding van ons BTW-nummer en de reden van het verleggen van de BTW (IC-handeling).
OCMW Kortenaken heeft geen actief BTW-nummer.
AGB Kortenaken is BTW-plichting en heeft aldus een actief BTW-nummer voor alle inkomende en uitgaande handelingen.
- Het ondernemingsnummer van gemeente Kortenaken is 207.520.711
- Het BTW-nummer van gemeente Kortenaken is BE0207.520.711
- Het ondernemingsnummer van OCMW Kortenaken is 0212189379
- Het BTW-nummer van AGB Kortenaken is BE05.3581.1469
Werken in onroerende staat voor gemeente en OCMW Kortenaken worden inclusief BTW aangerekend aangezien de BTW NIET verlegd kan worden.
Werken in onroerende staat voor AGB Kortenaken worden exclusief BTW aangerekend, de BTW-nummer van het AGB dient steeds vermeld te staan op de factuur met vermelding van BTW-verlegd wegens werken in onroerende staat.
Wat zijn werken in onroerende staat?
Onder “werk in onroerende staat” wordt verstaan: het bouwen, het verbouwen, het afwerken, het inrichten, het herstellen, het onderhouden, het reinigen en het afbreken, geheel of ten dele, van een uit zijn aard onroerend goed, en de handeling die erin bestaat een roerend goed te leveren en het meteen op zodanige wijze aan te brengen aan een onroerend goed dat het onroerend uit zijn aard wordt (…).
Vormvereisten factuur
Welke informatie uw factuur moet bevatten is afhankelijk van het al dan niet btw-plichtig zijn.
Btw-plichtige leverancier
Heeft u een btw-nummer, dan bent u verplicht de vormvereisten volgens de btw-wetgeving te gebruiken:
- Vermeld steeds het juiste btw-percentage op de factuur.
- Indien er geen btw moet worden verrekend, vermeld op de factuur steeds de juiste reden (bv. medecontractant, kleine onderneming, vrijstelling o.b.v. art.44).
- Vermeld steeds het bestelbonnummer op uw factuur.
NIET-btw-plichtige leverancier
Vermeld minimaal onderstaande gegevens op uw onkostennota voor een correcte uitbetaling:
- Datum van opmaak onkostennota
- Naam
- Adres
- Ons bestelbonnummer
- Jouw rekeningnummer (IBAN)
- Omschrijving en datum van dienst/levering
- Bedrag
Vermeld steeds het bestelbonnummer op uw factuur. Stuur een aparte factuur per bestelbon, groepeer ze niet!
Digitale facturatie
De financiële dienst van gemeente en OCMW Kortenaken ontvangt bij voorkeur digitale facturen.
Elektronisch factureren biedt voordelen: afschaffing van papier-, port- en enveloppenkost, forse daling van arbeidstijd en -kost om uw facturen te maken en te verzenden, geen risico op ‘verloren’ facturen via de klassieke postverzending, digitale en geautomatiseerde verwerking, snellere betaling van uw factuur.
E-facturatie via Peppol
U stuurt uw facturen elektronisch naar ons via het Mercurius/Magda platform van de Federale en Vlaamse Overheid. Deze e-facturen zijn elektronische factuurberichten in gestandaardiseerd formaat (XML UBL2.1 formaat “PEPPOL”).
Onze Peppol ID's:
- Gemeente: 0208:0207520711
- OCMW: 0208:0212189379
- AGB: 0208:0535811469
PDF per mail
(Enkel als je niet btw-plichtig bent)
Mail uw factuur als PDF naar het speciaal daartoe voorziene mailadres:
Om uw factuur succesvol te versturen, volgt u onderstaande eenvoudige stappen.
- Verstuur uw factuur als PDF-bijlage aan een mail.
- De mail bevat één PDF-bijlage.
- De PDF-bijlage bevat één factuur.
- Maak voor meerdere facturen aparte mails en PDF-bestanden aan.
- Verstuur uw mail naar het correcte mailadres.
- Verstuur de digitale factuur NIET nog eens per post
- Respecteer de vormvereisten.
- Stuur een aparte factuur per bestelbon, groepeer ze niet!
Ondanks de dagelijks zorg voor uw factuur, kan het voorkomen dat wij de betaaltermijn overschrijden.
Verstuur uw betalingsherinnering (rappels) of vragen over betalingen aan derden, facturen, aanmaningen of andere naar de bovenvermelde mailadres voor info.
Bent U toch niet in staat om digitaal te factureren?
Verstuur uw papieren factuur met de post. Facturen worden steeds naar de maatschappelijke zetels gestuurd (zie onderstaande facturatieadressen). Stuur geen facturen naar de leveringsadressen.
Facturatieadres:
Gemeente Kortenaken, Dorpsplein 35, 3470 Kortenaken
AGB Kortenaken, Dorpsplein 35, 3470 Kortenaken
OCMW Kortenaken, Dorpsplein 35 , 3470 Kortenaken
Wettelijke betaaltermijn
De wettelijke termijn bedraagt meestal 30 dagen na factuurdatum voor de meeste diensten en goederen.
De wettelijke betaaltermijn voor werken bedraagt 30 dagen na aanvraag van de factuur door de gemeente of het OCMW (einde verificatietermijn).